In dit hoofdstuk wordt een totaaloverzicht gegeven van de mutaties op de programma's en beleidsvelden. Hierbij wordt 2023 toegelicht vanuit de stand tot en met de Voorjaarsnota 2023. Het kan voorkomen dat er op bepaalde programma's- en beleidsvelden niets wordt toegelicht omdat mutaties kleiner zijn dan € 100.000, of omdat het om reeds genomen raadsbesluiten gaat. In de onderstaande tabel treft u de bijgestelde begroting aan met onder de tabel de toelichting per programma/beleidsveld met daarbij vermeld of dit effect structureel (S) en/of incidenteel (I) van aard is ('+' voor voordelig en een '-' voor nadelig).
Programma's en beleidsvelden | Lasten na Voorjaarsnota (wijziging 1 t/m 9) | Baten na Voorjaarsnota (wijziging 1 t/m 9) | Totaal Voorjaarsnota (wijziging 1 t/m 9) | Lasten Najaarsnota | Baten Najaarsnota | Totaal Najaarsnota | Bijgestelde Lasten na Najaarsnota (wijziging 1 tem 13) | Bijgestelde Baten na Najaarsnota (wijziging 1 t/m 13) | Totaal bijgesteld Najaarsnota (wijziging 1 t/m 13) |
---|---|---|---|---|---|---|---|---|---|
PGR01 Publieksdiensten | -9.203.330 | 4.814.273 | -4.389.057 | -610.105 | -433.104 | -1.043.209 | -9.813.435 | 4.381.169 | -5.432.266 |
PGR02 Samenleving: | |||||||||
BV021 Kunst en cultuur | -8.623.472 | 1.327.138 | -7.296.334 | -196.971 | -295.605 | -492.576 | -8.820.443 | 1.031.533 | -7.788.910 |
BV022 Sport en recreatie | -9.435.099 | 2.021.840 | -7.413.259 | -257.212 | 801.436 | 544.224 | -9.692.311 | 2.823.276 | -6.869.035 |
BV023 Wijkmanagement | -1.275.558 | - | -1.275.558 | 47.036 | - | 47.036 | -1.228.522 | - | -1.228.522 |
BV024 Jeugd | -38.464.472 | 20.289 | -38.444.183 | -3.604.617 | - | -3.604.617 | -42.069.089 | 20.289 | -42.048.800 |
BV025 Onderwijs | -14.611.523 | 3.289.518 | -11.322.005 | 1.653.688 | 514.311 | 2.167.999 | -12.957.835 | 3.803.829 | -9.154.006 |
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | -63.203.075 | 17.891.455 | -45.311.620 | -4.443.560 | 4.980.565 | 537.005 | -67.646.635 | 22.872.020 | -44.774.615 |
BV027 Werk en inkomen | -50.400.965 | 23.240.252 | -27.160.713 | -3.343.170 | 3.823.957 | 480.787 | -53.744.135 | 27.064.209 | -26.679.926 |
PGR03 Wonen | -669.863 | 130.470 | -539.393 | -63.645 | - | -63.645 | -733.508 | 130.470 | -603.038 |
PGR04 Milieu: | |||||||||
BV041 Milieu | -13.948.336 | 16.010.049 | 2.061.713 | 460.624 | -305.589 | 155.035 | -13.487.712 | 15.704.460 | 2.216.748 |
BV042 Duurzaamheid | -7.655.036 | 1.537.781 | -6.117.255 | 5.792.796 | - | 5.792.796 | -1.862.240 | 1.537.781 | -324.459 |
PGR05 Bereikbaarheid | -6.026.833 | 4.383.445 | -1.643.388 | 720.731 | -906.196 | -185.465 | -5.306.102 | 3.477.249 | -1.828.853 |
PGR06 Beheer openbare ruimte | -35.722.433 | 10.868.717 | -24.853.716 | -2.163.810 | 2.085.760 | -78.050 | -37.886.243 | 12.954.477 | -24.931.766 |
PGR07 Ruimtelijke ordening | -34.724.466 | 29.741.902 | -4.982.564 | -22.479.973 | 15.988.399 | -6.491.574 | -57.204.439 | 45.730.301 | -11.474.138 |
PGR08 Veiligheid | -10.534.148 | 1.000 | -10.533.148 | -110.864 | - | -110.864 | -10.645.012 | 1.000 | -10.644.012 |
PGR09 Economie | -3.028.738 | 705.665 | -2.323.073 | 42.196 | 202.915 | 245.111 | -2.986.542 | 908.580 | -2.077.962 |
PGR10 Bestuur & concern | -5.122.170 | 42.151 | -5.080.019 | -216.779 | - | -216.779 | -5.338.949 | 42.151 | -5.296.798 |
Totaal programma's | -312.649.517 | 116.025.945 | -196.623.572 | -28.773.635 | 26.456.849 | -2.316.786 | -341.423.152 | 142.482.794 | -198.940.358 |
BV011 Publieksdienstverlening | Lasten | Baten |
---|---|---|
Bezwaar- en beroepschriften (I) | ||
De gemeente wordt geconfronteerd met steeds meer bezwaar en beroepschriften. Het aantal af te handelen bezwaren is meer dan verdubbeld ten opzichte van afgelopen jaar. Om de werkzaamheden hiervoor op te vangen is er inhuur van extern personeel nodig. Dit heeft hogere lasten tot gevolg. De hogere lasten zitten verspreid over meerdere teams en vallen in programma 1 en programma 10. | -440 | |
Budgetoverheveling omgevingsvisie en nota grondbeleid (I) | ||
In 2022 reserveerde de gemeenteraad voor de jaren 2022 tot en met 2024 budget voor een periode van 3 jaar voor het opstellen van een omgevingsvisie. Het resterende budget voor 2022 is bij de Najaarsrapportage 2022 doorgeschoven naar 2023. Het lukt niet de werkzaamheden in 2023 volledig af te ronden. Om het voorbereidingsproces, zoals beschreven in het startdocument, mogelijk te maken wordt voorgesteld het resterende budget over te hevelen naar 2024. Vooruitlopend op het besluit hierover is gestart met de voorbereiding van de aanbesteding ten behoeve van uitvoering begin 2024. | 181 | |
Naturalisaties (S) | ||
In 2023 is het aantal naturalisaties hoger uitgevallen dan verwacht. Dit zorgt voor hogere baten, alsmede hogere lasten in de vorm van afdracht Rijksleges. De afdracht van Rijksleges wordt voor een bedrag van € 70.000 bijgeraamd. | 110 | |
Reisdocumenten (S) | ||
De hoeveelheid reisdocument aanvragen valt hoger uit dan verwacht in 2023. De hogere vraag naar reisdocumenten resulteert in hogere baten, alsmede hogere lasten in de vorm van afdracht Rijksleges. | -100 | 238 |
Verkiezingen (I) | ||
Door de val van het kabinet vindt op 22 november 2023 de vervroegde Tweede Kamerverkiezing plaats, welke eigenlijk voor 2025 op de agenda stond. Hierdoor is het nodig in 2023 budget bij te ramen. Compensatie vindt plaats via de algemene uitkering. | -125 | |
Wet algemene bepalingen omgevingsrecht 2023 (WABO) (I) | ||
De verkoop van nieuwbouwwoningen is in Nederland gedaald door de hoge bouwkosten en de gestegen rente. Ook hebben we in onze gemeente met een aantal projecten te maken met hoger beroep met ook capaciteitsgebrek bij de rechterlijke macht. In deze Najaarsnota moeten we daarom de opbrengst WABO leges aframen op basis van de inkomsten tot op heden. | -800 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | -126 | 19 |
Totaal | -610 | -433 |
DocuDistri systeem
Voor de vervanging van het huidige uitgiftesysteem waardedocumenten, is er in 2023 een DocuDistri systeem aangeschaft. Hiervoor was € 100.000 beschikbaar gesteld. Er is vertraging geweest in de aanschaf, waardoor de kosten € 35.000 hoger uitgevallen zijn dan vooraf begroot. Deze hogere kosten zijn veroorzaakt door een indexering en de keuze voor een grotere variant, met het oog op het einde van de paspoortdip en de groei van de stad.
BV021 Kunst en cultuur | Lasten | Baten |
---|---|---|
Kaartverkoop Purmaryn (I) | ||
Ook voor theater De Purmaryn is de landelijke tendens zichtbaar dat de kaartverkoop achter loopt ten opzichte van de situatie van voor de coronajaren. De bezoekers zijn terughoudend, plannen minder vooruit en er is zeker ook een effect door de hoge inflatie. Het theaterseizoen start in september en de losse ticketverkoop gebeurt steeds later, korter op de voorstelling. Het precieze effect is lastig te bepalen. In deze Najaarsnota ramen we 25% van de opbrengst af resulterend in een nadeel van € 237.000. In de Voorjaarsnota 2024 komen wij bij u terug op het structurele effect. | -237 | |
Projectsubsidie NKT (I) | ||
Conform het besluit van het college 1573051 Projectsubsidie NKT financiering pensioenregeling ontving het NKT een aanvullende projectsubsidie van € 121.000. Deze subsidie betreft het tweede gedeelte van de achterstallige pensioenpremie. Het NKT ontving al eerder een projectsubsidie van € 115.000. | -121 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000 | -76 | -59 |
Totaal | -197 | -296 |
BV022 Sport en recreatie | Lasten | Baten |
---|---|---|
SPUK MEOZ (I) | ||
Voor de extra energiekosten ontvangt de gemeente een bijdrage uit de specifieke Uitkering Meerkosten Energie Openbare Zwembaden (SPUK MEOZ) ten behoeve van het Leeghwaterbad. € 631.158. | 631 | |
Subsidie Spurd (I) | ||
Zoals bij de baten vermeld hebben we vanuit de (SPUK MEOZ) € 631.000 ontvangen. In de Voorjaarsnota hadden we reeds een bijraming voor een hogere subsidie aan Spurd vanwege hogere energiekosten van € 447.000 gedaan. Het meerdere wordt thans vanuit de SPUK ook aan SPURD beschikt en daarom moet nog € 184.000 worden bijgeraamd. | -184 | |
Diversen | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | -73 | 170 |
Totaal | -257 | 801 |
BV023 Wijkmanagement | Lasten | Baten |
---|---|---|
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000 | 47 | |
Totaal | 47 |
BV024 Jeugd | Lasten | Baten |
---|---|---|
Extra indexatie subsidies (I) | ||
Maatschappelijke partners worden geconfronteerd met stijgende energie- en huurlasten en met gestegen loonkosten door nieuwe CAO-afspraken. In de Voorjaarsnota 2023 is er aanvullend 4% subsidieruimte in de begroting opgenomen. Hierdoor is er meer financiële ruimte in de begroting 2023 ontstaan voor subsidiepartijen die dat nodig hebben. Niet al onze subsidierelaties binnen het beleidsveld Jeugd hebben hiervan al gebruikt gemaakt in 2023 en daarom is er € 148.000 over. | 148 | |
GGD (S) | ||
Bij de GGD waren de salarisontwikkelingen slechts ten dele opgenomen in de begroting 2023. In de begroting was rekening gehouden met een gemiddelde stijging van de loonkosten van 2,35%. Deze indexering is onvoldoende om de, in de CAO afgesproken, salarisontwikkelingen op te kunnen vangen. | -100 | |
Uitvoering Jeugdwet (I) | ||
De dalende trend van het gemiddeld aantal jeugdigen in zorg zet door in 2023. Tot en met september 2023 zitten er 6% minder jeugdigen in zorg ten opzichte van 2022. Ondanks deze dalende trend en de inspanningen in het voorveld, stijgen de kosten van de gespecialiseerde jeugdhulp met 12%. In de aanbiedingsbrief is dit toegelicht. | -3.654 | |
Diversen | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | 1 | |
Totaal | -3.605 |
BV025 Onderwijs | Lasten | Baten |
---|---|---|
Combinatiefuncties (S) | ||
Om de gezondheid van inwoners met een gezondheidsachterstand te verbeteren kwam het kabinet in 2014 met de decentralisatie-uitkering Gezond in de Stad (GIDS). In 2023 zijn deze middelen geïntegreerd in de Specifieke uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA) onder de noemer Terugdringen Gezondheidsachterstanden. Om die reden wordt het budget van de combinatiefuncties afgeraamd. | 410 | |
Da Vinci en SG Antoni Gaudí (I) | ||
In de begroting 2023 stond de sloop voor de nieuwbouw van het Da Vinci en SG Antoni Gaudí in de planning. Inmiddels is duidelijk dat de sloop van de locatie Bergmolen 2 in 2024 gaat plaatsvinden en de sloop van de locatie Flevostraat 247 in 2026. Dit leidt tot een vrijval in 2023 van € 1,71 miljoen aan afwaardering boekwaarde en sloopkosten. Voorgesteld wordt dit over te hevelen. In 2024 wordt € 1,24 miljoen aan afwaardering en sloopkosten geraamd en in 2026 wordt € 0,7 miljoen hiervoor geraamd. Er zit een verschil van € 0,2 miljoen tussen de vrijval in 2023 en de bijraming in 2024 en 2026 omdat de afwaardering van de boekwaarde in 2023 niet juist bepaald was. | 1.705 | |
Nationaal Plan Onderwijs (NPO) (I) | ||
Er is een actualisering gemaakt van de uitgaven voor het Nationaal Plan Onderwijs in het schooljaar 2023-2024. Deze actualisatie leidt tot een lastenverhoging van € 392.000 in 2023. De lasten worden gedekt uit een specifieke uitkering en dus stijgen de baten met hetzelfde bedrag. De middelen vanuit het rijk kunnen ingezet worden tot 31 juli 2025 voor de betreffende interventies. | -392 | 392 |
Subsidie Uitkering Ventilatie Installatie Scholen (Suvis) (I) | ||
Voor basisschool De Blauwe Morgenster is een rijksbijdrage aangevraagd en ontvangen van € 115.000 voor het verbeteren van de ventilaties in de scholen. Deze bijdrage wordt uitgekeerd aan de school voor de vergoeding van de gemaakte kosten. | -115 | |
Voor basisschool De Blauwe Morgenster is een rijksbijdrage aangevraagd en ontvangen van € 115.000 voor het verbeteren van de ventilaties in de scholen. Deze bijdrage zal uitgekeerd worden aan de school voor de vergoeding van de gemaakte kosten. | 115 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000 | 46 | 7 |
Totaal | 1.654 | 514 |
Schoolplein de Bloeiende Perelaar
Oorspronkelijk was voor de dependance van De Bloeiende Perelaar een krediet van € 405.000 voor het schoolplein geraamd. In de tweede tussenrapportage 2021 van Beemster is vanwege een duurder uitgevallen gebouw een groot deel afgeraamd waardoor het krediet van het schoolplein nog € 110.000 bedroeg. In de afgelopen periode is hiervoor het Noordplein en een deel van het Zuidplein gerealiseerd. Om het Zuidplein af te ronden, is het huidige (afgeraamde) budget onvoldoende. Na bijdragen van de scholen en het buurthuis (in totaal € 107.000) is nog een bedrag van € 153.000 nodig. Dit is deels nodig vanwege indexering, maar deels omdat er destijds teveel is afgeraamd. Er wordt gevraagd om dit bij te ramen zodat het plein kan worden afgerond.
BV026 Maatschappelijke ondersteuning | Lasten | Baten |
---|---|---|
Beschermd wonen (I) | ||
In de meicirculaire 2023 is de omvang van de integratie-uitkering beschermd wonen verhoogd als gevolg van de loon- en prijsstelling. Dit wordt bijgeraamd op het budget. | -377 | |
Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) (I) | ||
In het kader van het Gezond en Actief Leven Akkoord (GALA) ontving de gemeente Purmerend middelen om uitvoering te geven aan 15 bestaande en nieuwe programma's die gericht zijn op een lokale en regionale aanpak op het gebied van preventie, gezondheid en sociale basis. Dit betreft een specifieke uitkering (SPUK) waarbij integraal en domeinoverstijgend met een langetermijnaanpak wordt gewerkt, om resultaat te behalen bij het verkleinen van gezondheidsachterstanden. | -1.656 | 1.656 |
Gezond in de Stad (GIDS) (I) | ||
Om de gezondheid van inwoners met een gezondheidsachterstand te verbeteren, kwam het kabinet in 2014 met de decentralisatie-uitkering Gezond in de Stad GIDS (GIDS). In 2023 zijn deze middelen geïntegreerd in de Specifiek uitkering Gezond en Actief Leven Akkoord (SPUK GALA) onder de noemer Terugdringen Gezondheidsachterstanden. Dit budget wordt daarom afgeraamd. | 174 | |
Huren Tijdelijke woningen (S) | ||
De tijdelijke woningen op de Waterlandlaan zijn inmiddels gerealiseerd, maar kunnen doordat er geen stroomaansluiting is nog niet worden opgeleverd. Hierdoor zijn er in 2023 geen huurinkomsten. Dit betekent een aframing van € 338.000 die verrekend wordt met de reserve woonvisie. | -338 | |
Integraal Zorgakkoord (IZA) (I) | ||
Het Integraal Zorgakkoord (IZA) heeft als doel de zorg voor de toekomst goed, toegankelijk en betaalbaar te houden. In het Integraal Zorgakkoord (IZA) staan afspraken tussen de overheid en een groot aantal partijen in de zorg. De gemeente Purmerend is gemandateerd namens de regio Zaanstreek-Waterland en vervult samen met Zilveren Kruis de trekkersrol voor IZA in onze regio. De middelen die wij van het Rijk hebben ontvangen in het kader van deze specifieke uitkering (SPUK) van € 2,85 miljoen zijn bestemd voor de hele regio Zaanstreek-Waterland (7 gemeenten). De Regeling specifieke uitkering IZA-doelen 2023–2026 is gepubliceerd op 17 juli 2023, het jaarbedrag van € 2,85 miljoen moet in 2023 worden besteed en mag niet worden doorgeschoven naar een volgend jaar. Het deel van de SPUK IZA dat in 2023 niet wordt besteed uitgegeven vloeit terug naar de Rijksoverheid. | -2.851 | 2.851 |
Noodopvang Baanstede-Noord (I) | ||
Voor de noodopvang van de Baanstede Noord hadden we rekening gehouden met € 2 miljoen aan uitgaven in 2023. Uiteindelijk waren de uitgaven in 2023 € 2,8 miljoen. Deze uitgaven zijn volledig gedekt door de COA/Veiligheidsregio. | -804 | 804 |
Subsidie Beschermd wonen (I) | ||
In 2022 kreeg de Stichting Leviaan subsidie voor beschermd wonen plekken voor (jong) volwassen met psycho sociale en/of psychiatrische problematiek vaak in combinatie met verstandelijke beperking en/of verslaving. Door een sterke toename van de instroom van Wlz ggz en een afname van Wmo beschermd wonen is er een lagere subsidie over 2022 vastgesteld van € 741.000. Voor 2023 is de vaststelling van de subsidie naar schatting € 600.000 lager. Per saldo een voordeel € 1.341.0000. | 1.341 | |
Woonplekken (I) | ||
In de meicirculaire 2023 is er incidenteel € 210.000 beschikbaar gesteld voor het realiseren van woonplekken met passende ondersteuning voor (dreigende) dakloze jongeren en volwassen. Dit wordt bijgeraamd op het programma. | -210 | |
Diversen | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | -61 | 8 |
Totaal | -4.444 | 4.981 |
BV027 Werk en inkomen | Lasten | Baten |
---|---|---|
Armoedebeleid (I) | ||
In de meicirculaire 2023 is er € 165.000 aan budget gekomen voor de aanpak van geldzorgen, armoede en schulden en het tegengaan van kinderarmoede. | -165 | |
Doorschuif BTW (I) | ||
In 2023 is er een uitspraak van de belastingdienst gekomen over het toepassen van de koepelvrijstelling BTW. De belastingdienst is tot het oordeel gekomen dat de koepelvrijstelling mag worden toegepast. Werkom mag de BTW doorschuiven naar de gemeente waardoor de gemeente deze kan verrekenen in de aangifte BCF. Voor de jaren 2018 tot en met 2022 gaat dit om een baat van € 743.000. | 743 | |
Energiearmoede (I) | ||
In de meicirculaire 2023 is er € 207.000 extra budget gekomen voor de energiearmoede, die nodig is voor de vroegsignalering en het verwachte extra beroep op de bijzondere bijstand. | -207 | |
Energietoeslagen (I) | ||
Voor het uitbetalen van de energietoeslag hebben we € 6.279.114 aan baten ontvangen. De behandeling van de energietoeslag in de Tweede Kamer vond op 21 september plaats. Daarna moet de behandeling in de Eerste kamer nog plaatsvinden en de beleidsregels worden vastgesteld. Onze verwachting is dat wij in december ambtshalve betalingen kunnen doen en in 2024 betalingen op aanvraag gaan verrichten. Daarom schuift een bedrag van € 1.787.000 door naar 2024. | 1.787 | |
Inburgeringsgelden (I) | ||
Voor de uitvoering van de inburgeringswet hebben we door middel van een specifieke uitkering gelden ontvangen voor het beschikbaar stellen van voorzieningen aan de inburgeringsplichtigen die bijdragen aan het voldoen aan de inburgeringsplicht. Deze middelen zijn voor meerdere jaren. Voor 2023 hebben we zowel de baten als de lasten op € 500.000 ingeschat. | -500 | 500 |
Loonprijsontwikkeling Participatie (S) | ||
In de meicirculaire is er € 402.000 extra budget ontvangen en behoeve van de loon-en prijsbijstelling voor de Participatie mede als gevolg van de verhoging van het wettelijk minimumloon. | -402 | |
Participatie (I) | ||
We hebben € 109.000 afgeraamd voor participatie (Werkom). Dit conform de zienswijze op de gewijzigde begroting 2023, primaire begroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027 van participatiebedrijf Werkom. | 109 | |
Sociale werkvoorzieningen (I) | ||
Op de sociale werkvoorziening zien we een voordeel op de lasten van per saldo € 109.000. Dit wordt veroorzaakt doordat er minder WSW-ers aan het werk zijn bij of via Werkom. Er sprake is van een hogere uitstroom dan waar in de begroting 2023 rekening mee was gehouden. Dit is conform de zienswijze op de gewijzigde begroting 2023, primaire begroting 2024 en meerjarenraming 2025-2027 Werkom. | 109 | |
Toeslagenaffaire (I) | ||
Voor de begeleiding van gedupeerden van de Toeslagenaffaire ontving de gemeente 3 Specifieke Uitkeringen (SPUKS). Er is een SPUK voor de inzet van dienstverlening en er zijn 2 SPUKS ontvangen voor kwijtschelden van gemeentelijke schulden. De SPUKS compenseren gemeenten voor gemaakte kosten. Daarnaast kunnen we lopende ondersteuning binnen de leefgebieden financiën, wonen, zorg, gezin en werk meenemen in de verantwoording over de Toeslagenaffaire. In deze Najaarsnota worden de baten en de lasten geraamd. Dit betreffen de volgende onderdelen: | -1.290 | 1.290 |
Uitkeringen (S) | ||
De P-wet uitkeringen worden € 3.339.000 hoger geprognosticeerd dan begroot. Dit in verband met de verhogingen van de uitkeringen als gevolg van de stijging van het minimumloon en door de toename van het aantal uitkeringen als gevolg van meer statushouders. Hier tegenover staat een hogere rijksbijdrage (BUIG budgetten) van ruim € 2 miljoen. Deze baten zijn gebaseerd op de definitieve rijksbijdrage van oktober 2023. De baten zijn dit jaar niet afdoende voor de gestegen uitkeringslast. | -3.339 | 2.034 |
Diversen | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | -188 | |
Totaal | -3.343 | 3.824 |
BV031 Wonen | Lasten | Baten |
---|---|---|
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | -64 | |
Totaal | -64 |
BV041 Milieu | Lasten | Baten |
---|---|---|
Hogere lasten afvalinzameling (I) | ||
De hogere lasten afvalinzameling betreffen de actualisatie van loonkosten van € 187.000. | -187 | |
Lagere baten uit afvalstromen (I) | ||
De lagere baten uit afvalstromen van € 348.000 betreffen voor € 302.000 papier en voor € 46.000 overige afvalstromen. Deze nadelen ontstaan met name door een ongunstige ontwikkeling van de marktprijzen. | -348 | |
Lagere doorbelasting complex nieuwe milieustraat (I) | ||
De lagere doorbelasting van het complex nieuwe milieustraat van € 103.000 betreft de vrijval van kapitaalslaten door vertraging van het project. | 103 | |
Lagere onttrekking voorziening afvalstoffenheffing (I) | ||
Op basis van de bijgestelde begroting afvalbeheer wordt € 36.000 minder onttrokken aan de voorziening afvalstoffenheffing en bedraagt het saldo van de voorziening € 1.972.000. | -36 | |
Lagere verwerkingskosten afvalstromen (I) | ||
De lagere verwerkingskosten afvalstromen van € 476.000 (actualisatie van prijs x hoeveelheid) betreffen met name B&C hout (€ 241.000), GFT-afval (€ 144.000) en Huis-Grijsvuil (€ 162.000). De afwijkingen op de overige afvalstromen betreffen in totaal € 71.000 nadelig. | 476 | |
Omgevingsdienst IJmond (ODIJ) (S) | ||
Bij de 1e begrotingswijziging 2023 van de ODIJ is de bijdrage voor de Gemeenschappelijke Regeling (GR) van gemeente Purmerend bijgesteld van € 510.594 (oorspronkelijke begroting 2023) naar € 305.959 (gewijzigde begroting 2023). De wijziging (besluit 1584235) is vrijwel volledig toe te schrijven aan het uitstel van de Omgevingswet. Hierdoor zal ODIJ voor de warme overdracht van de bodemtaken de benodigde formatie voor het hele jaar 2023 niet bij gemeenten, maar bij de Provincie Noord-Holland opvragen. Na verrekening van enkele overige adviesdiensten is er dit jaar € 160.000 minder nodig. Dit bedrag is verrekend met de centrale stelpost loon- en prijzen. | 160 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | -55 | 42 |
Totaal | 461 | -306 |
BV042 Duurzaamheid | Lasten | Baten |
---|---|---|
Duurzaamheidsagenda (I) | ||
In de duurzaamheidsagenda zijn verschillende onderdelen opgenomen. Door de ontvangst van Rijksmiddelen heeft de gemeente haar eigen middelen minder hoeven aanspreken dan vooraf begroot. Voorgesteld wordt om het dit jaar niet gebruikte deel vrij te laten vallen ten gunste van de reserve duurzaamheid en het budget in de begroting 2024 met een gelijk bedrag te verhogen. | 300 | |
Gelden CDOKE (I) | ||
Begin dit jaar heeft de gemeente een Specifieke Uitkering (SPUK) aangevraagd en toegewezen gekregen. De middelen zijn bestemd voor Klimaat- en energiebeleid. De ontvangen middelen worden toegevoegd aan de reserve Duurzaamheid en worden later middels voorstellen toegewezen aan verschillende onderwerpen binnen Duurzaamheid. | 1.538 | |
Proeftuin aardgasvrij (I) | ||
Op dit moment wordt de aanpak van blok 2 uit de proeftuin uitgewerkt. De uitvoering vindt naar verwachting plaats in 2024. Voorgesteld wordt het aanwezig budget voor de proeftuin vrij te laten vallen ten gunste van de reserve duurzaamheid en het budget hiermee in de begroting 2024 te verhogen. | 3.861 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000 | 94 | |
Totaal | 5.793 |
Voorziening afvalstoffenheffing
Op basis van de bijgestelde begroting afvalbeheer en conform de geldende egalisatieregels voor de tarieven afvalstoffenheffing wordt € 36.000 minder onttrokken aan de voorziening afvalstoffenheffing. Per saldo is de begrote onttrekking € 102.000 in 2023. Het saldo van de voorziening bedraagt € 1.972.000.
Reserve duurzaamheid
Voorgesteld wordt om € 1.838.000 meer toe te voegen aan de reserve duurzaamheid dan oorspronkelijk begroot. De hogere toevoeging komt met name door de ontvangst van de Specifieke Uitkering (SPUK) voor Klimaat- en energiebeleid. Daarnaast wordt er € 3.861.000 minder onttrokken dan begroot. De lagere onttrekking wordt veroorzaakt doordat de uitvoering van blok 2 van de proeftuin aardgasvrij niet zal plaatsvinden in 2023. Het saldo van de reserve bedraagt € 5.326.820.
BV051 Bereikbaarheid | Lasten | Baten |
---|---|---|
Actualisatie parkeergarages 2023 (S) | ||
De nieuwe parkeergarage Stadhuisplein wordt eind 2023 opgeleverd en vanaf 2024 volledig in gebruik worden genomen. Geraamd was dat de garage eerder open ging. De huidige budgetten voor exploitatie en de geraamde opbrengsten voor 2023 worden daarom afgeraamd. Ook de budgetten van parkeergarage Claxonate wordt geactualiseerd o.b.v. de reeds gerealiseerde kosten. Het financiële effect hiervan muteert met de reserve parkeren. | 216 | |
De nieuwe parkeergarage Stadhuisplein wordt eind 2023 opgeleverd en zal vanaf 2024 volledig in gebruik worden genomen. Geraamd was dat de garage eerder open ging. De huidige budgetten voor exploitatie en de geraamde opbrengsten voor 2023 worden daarom afgeraamd. Ook de budgetten van parkeergarage Claxonate wordt geactualiseerd op basis van de reeds gerealiseerde kosten. Het financiële effect hiervan muteert met de reserve parkeren. | -246 | |
Actualisatie straatparkeren 2023 (S) | ||
De baten en lasten van straatparkeren zijn geactualiseerd o.b.v. de realisatie 2023. Dit kan dit jaar voor het eerst goed omdat er geen corona effect doorheen loopt. Duidelijk is dat de opbrengsten van straatparkeren lager zijn dan begroot. Het effect is niet structureel nadelig door de komende tariefstijging vanaf 2024 in verband met de opening van de parkeergarage Stadhuisplein. De stelpost voor doelgroepenbeleid Binnenstad in de business case van de parkeergarages kan vanaf 2024 ook worden afgeraamd omdat er een abonnement komt voor medewerkers van de binnenstad: deze stelpost wordt omgezet in een baat gebaseerd op 150 medewerkersvergunningen maal € 420 (conform nieuw tarief in raadsbesluit 1583312). Het financiële effect muteert met de reserve parkeren. | -77 | |
De baten en lasten van straatparkeren zijn geactualiseerd op basis van de realisatie 2023. Dit kan dit jaar voor het eerst goed omdat er geen corona effect doorheen loopt. Duidelijk is dat de opbrengsten van straatparkeren lager zijn dan begroot. Het effect is niet structureel nadelig door de komende tariefstijging vanaf 2024 in verband met de opening van de parkeergarage Stadhuisplein. De stelpost voor doelgroepenbeleid Binnenstad in de business case van de parkeergarages kan vanaf 2024 ook worden afgeraamd omdat er een abonnement komt voor medewerkers van de binnenstad: deze stelpost wordt omgezet in een baat gebaseerd op 150 medewerkersvergunningen maal € 420 (conform nieuw tarief in raadsbesluit 1583312). Het financiële effect muteert met de reserve parkeren. | -489 | |
BDU Subsidie Van IJsendijkstraat (I) | ||
Voor de verkeerskundige verbeteringen bij de herinrichting van de Van IJsendijkstraat is een Brede Doeluitkering (BDU) beschikbaar voor kleinere infrastructuurprojecten. | -100 | 100 |
Budgetoverheveling Mobiliteitsplan (I) | ||
In december 2022 heeft de gemeenteraad het Mobiliteitsplan Purmerend vastgesteld (Raadsbesluit 1573753). Voor 2023 zijn er onderzoeksbudgetten t.b.v. het Mobiliteitsplan beschikbaar gesteld. Van de € 600.000 aan onderzoeksbudgetten in 2023 voor het Mobiliteitsplan zal € 550.000 uitgevoerd worden in 2024. 50% van het onderzoeksbudget wordt gefinancierd door de Vervoersregio Amsterdam. | -275 | |
In december 2022 stelde de gemeenteraad het Mobiliteitsplan Purmerend vast (raadsbesluit 1573753). Voor 2023 zijn er onderzoeksbudgetten t.b.v. het Mobiliteitsplan beschikbaar gesteld. Van de € 600.000 aan onderzoeksbudgetten in 2023 voor het Mobiliteitsplan wordt € 550.000 uitgevoerd in 2024. 50% van het onderzoeksbudget wordt gefinancierd door de Vervoersregio Amsterdam. | 550 | |
Budgetoverheveling Verkeersveiligheid (I) | ||
Bij de programmabegroting 2023 was er incidenteel € 100.000 voor Pilot Fonds urgente maatregelen, € 140.000 voor het verbeteren van de verkeersveiligheid/ openbaar vervoer en € 45.000 voor het fietsnetwerk beschikbaar gesteld in 2023. Een gedeelte van deze werkzaamheden vindt pas in 2024 plaats. | 265 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | -133 | 4 |
Totaal | 721 | -906 |
Reserves en voorzieningen
Reserve parkeren
Ter egalisatie van het straatparkeren en garageparkeren en de financiering van de bouw van parkeergarages in het Waterlandkwartier en de Binnenstad is de bestemmingsreserve parkeren ingesteld. Het resultaat tussen de baten en lasten kan worden gedoteerd aan de reserve en blijft beschikbaar voor de financiering van nieuwe parkeergarages. In deze Najaarsnota wordt € 596.000 onttrokken aan de reserve voor de actualisatie straatparkeren en garageparkeren en wordt € 754.000 gedoteerd aan de reserve. De dotatie bestaat uit de egalisatie van het resultaat. Het saldo van de reserve bedraagt € 1.062.017.
BV061 Beheer openbare ruimte | Lasten | Baten |
---|---|---|
Gronddepot (I) | ||
Als gevolg van lopende projecten in de openbare buitenruimte zijn zowel de lasten als de baten van het gronddepot naar verwachting € 180.000 hoger dan begroot. | -180 | 180 |
Hogere apparaatskosten beheer openbare ruimte (I) | ||
De hogere apparaatskosten beheer openbare ruimte betreffen de actualisatie van loonkosten van € 219.000. | -219 | |
Hogere lasten rioolbeheer (I) | ||
De hogere lasten rioolbeheer betreffen de actualisatie van loonkosten van € 135.000. | -135 | |
Hogere lasten uitvoeringsbudget beheer openbare ruimte (I) | ||
De hogere lasten van het uitvoeringsbudget beheer openbare ruimte bedragen per saldo € 1.227.000 en worden als volgt gespecificeerd. Hogere lasten van € 2.000.000 door tijdelijk wegonderhoud van de Grotenhuysweg (€ 100.000) en Van Osweg (€ 65.000), 50% indexering (2e helft) van het integrale beheerplan openbare ruimte (€ 286.000), doorgeschoven projectbudget van 2022 naar 2023, wegens nog af te ronden werkzaamheden, via de reserve instandhouding openbare ruimte (€ 1.439.000) en hogere lasten straatreiniging als gevolg van nieuwe aanbesteding (€ 110.000). Hier tegenover staan lagere lasten van € 774.000 door overheveling van projectbudget van 2023 naar 2027 via de reserve instandhouding openbare ruimte. Dit betreft Overwhere-Zuid (€ 532.000), Wheermolen-Oost (€ 141.563) en kunstwerken/duikers (€ 100.000) naar 2024. | -1.227 | |
Hogere lasten wegenbeheer HHNK (I) | ||
Door jaarlijkse indexering op basis van het gemeentefonds is de bijdrage aan het HHNK voor het wegenbeheer (WHW) € 65.000 hoger. | -65 | |
Hogere onttrekking voorziening rioolheffing (I) | ||
Op basis van de bijgestelde begroting rioolbeheer wordt € 102.000 meer onttrokken aan de voorziening rioolheffing en bedraagt het saldo van de voorziening € 1.911.000. | 102 | |
Kostenverhaal DBC De Keyser (I) | ||
Voor bovenwijkse kosten wordt voor wegen, openbare ruimte etc, een bedrag van € 1.727.000, ontvangen van De Beemster Compagnie. Dit is de bijdrage voor De Keyser deelplan 1 t/m 9 excl. deelplan 6B (wordt later gefactureerd). Dit bedrag wordt gedoteerd aan de reserve instandhouding openbare ruimte voor de noodzakelijke aanpassingen binnen de openbare ruimte van dit gebied. | 1.727 | |
Lagere doorbelasting complex nieuwe milieustraat (I) | ||
De lagere doorbelasting van het complex nieuwe milieustraat van € 193.000 betreft de vrijval van kapitaalslaten door vertraging van het project. | 193 | |
Lagere lasten ecologisch onderzoek flora en fauna (I) | ||
Om aan wet- en regelgeving te kunnen voldoen op het gebied van flora en fauna deed de gemeente elke 3 jaar een gemeentelijk breed ecologisch onderzoek. O.b.v. de omgevingswet is de periode van 3 jaar aangepast naar 5 jaar. Dat betekent dat het eerstvolgende onderzoek niet in 2023 plaatsvindt, maar in 2025. Het budget van € 180.000 wordt daarom niet in 2023 maar in 2025 aan de reserve gronden (onttrokken). | 180 | |
Stormschade Poly (I) | ||
De stormschade door Poly d.d. 5 juli 2023 is geraamd op € 1.357.000. Hiervan is € 557.000 extra calamiteitenbudget benodigd voor 2023. Het vervangen van bomen, 500 nieuwe bomen x € 1600,- per boom, vindt in 2024 plaats. Hiervoor wordt € 800.000 gedoteerd aan de reserve instandhouding openbare ruimte. De raming is exclusief de schade aan het Trimpad. | -557 | |
Voorziening afkoop begraafrechten (I) | ||
Door jaarlijkse actualisatie van de mutaties op de voorziening afkoop begraafrechten wordt er voor € 253.000 meer gedoteerd en € 220.000 meer onttrokken aan de voorziening. | -253 | 220 |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | -3 | -41 |
Totaal | -2.164 | 2.086 |
Voorziening rioolheffing
Op basis van de bijgestelde begroting rioolbeheer en conform de geldende egalisatieregels voor de tarieven rioolheffing wordt € 102.000 meer onttrokken aan de voorziening rioolheffing. Per saldo is de begrote onttrekking € 648.000 in 2023. Het saldo van de voorziening bedraagt € 1.911.000.
Voorziening begraafrechten
Het doel van deze voorziening is het egaliseren van meerjarig afgekochte begraafrechten en afkoopsommen onderhoud. Jaarlijks valt een evenredig deel van de afgekochte termijn vrij uit de voorziening. De meerjarig afgekochte begraafrechten, grafhuur en grafonderhoud, vormen de dotatie aan de voorziening. Door jaarlijkse actualisatie van de mutaties op de voorziening wordt er € 253.000 meer gedoteerd en € 220.000 meer onttrokken aan de voorziening. Het saldo van de voorziening bedraagt € 1.328.001.
Reserve instandhouding openbare ruimte
Ter egalisatie en financiering van de benodigde middelen voor de instandhouding van de openbare ruimte is de bestemmingsreserve instandhouding openbare ruimte ingesteld. De niet bestede instandhoudingsbudgetten kunnen dan worden gedoteerd aan de reserve en blijven beschikbaar voor het moment van uitvoering. In deze Najaarsnota wordt € 1,5 miljoen onttrokken aan de reserve voor uitvoering of afronding van projecten in 2023 en wordt € 3,3 miljoen gedoteerd aan de reserve. De dotatie bestaat uit projecten BOR die na 2023 worden uitgevoerd (€ 0,8 miljoen), het kostenverhaal DBC De Keyser (€ 1,7 miljoen) en de vervanging van bomen wegens stormschade Poly (€ 0,8 miljoen). Het saldo van de reserve bedraagt € 1.062.017.
Kademuren Purmer Zuid
Als gevolg van de huidige prijsstijgingen zal het krediet Kademuren Purmer Zuid zonder bijraming overschrijden. Er is een aanvullend krediet 2023 van € 93.458 nodig. Dekking kan plaatsvinden uit de keuzes van de Programmabegroting 2024 (IBOR, aanvullende onderdelen).
BV071 Ruimtelijke ordening | Lasten | Baten |
---|---|---|
Burgemeester Kooimanweg 10-14 (I) | ||
Tijdens de uitwerking van het bouwplan en het ontwerpbestemmingsplan werd duidelijk dat het plan complexer was dan vooraf ingeschat. Hierdoor zijn de plankosten opgelopen. De hogere plankosten kunnen niet meer worden verhaald op de ontwikkelaar. De hogere kosten komen met name voort uit het zoeken naar een passende parkeeroplossing, het goed regulieren van de wind rondom het te bouwen complex en de afhandeling van de beroepsprocedure bij de Raad van State. Zoals gebruikelijk komen deze kosten ten laste van de bestemmingsreserve gronden. | -135 | |
Dorpsvisie Noord- West Beemster (I) | ||
In de afgelopen periode is prioriteit gegeven aan andere projecten. Hierdoor wordt het beschikbare budget in 2023 niet volledig benut. Voorgesteld wordt het budget welke in 2023 iet wordt gebruikt, over te hevelen naar 2024. | 125 | |
Erfpacht (I) | ||
Afkoop jaarlijkse erfpacht van 1 stuk grond € 750.000, waar een boekwaarde op rustte van € 357.000, hierdoor ontstaat een voordeel van € 393.000. Daarnaast heeft er een actualisatie van de totale opbrengst erfpacht plaatsgevonden. Dit plus het saldo van de verkoop resulteert in een voordeel van € 358.000. | 715 | |
Met name door de afkoop van de erfpacht van een perceel grond resulteert de jaarlijkse actualisatie van de erfpachten in een voordelig resultaat van € 358.000. | -357 | |
Faciliterend grondbeleid (I) | ||
De baten en lasten met betrekking tot het faciliterende grondbeleid behoren in evenwicht te zijn, omdat de kosten uit het verhaal gedekt worden. Bij deze Najaarsnota zijn de meerkosten en opbrengsten geactualiseerd. Dit resulteert in hogere baten en lasten. | -2.499 | 2.499 |
Grondexploitaties (S) | ||
Voor de grondexploitatie zijn de lasten en baten in overeenstemming gebracht met de prognose 2023 vanuit de Meerjaren Programma Grondexploitatie (MPG) 2023-2027. Dit resulteert in hogere baten en lasten. | -12.939 | 12.939 |
Kom A7 (I) | ||
Op 5 april 2023 deed de afdeling bestuursrechtspraak uitspraak in de beroepsprocedure over de hotelontwikkeling in de Kom A7. Het beroep dat de gemeente had ingesteld tegen de reactieve aanwijzing van de provincie Noord-Holland is met die uitspraak ongegrond verklaard. Het door de gemeenteraad vastgestelde bestemmingsplan treedt daarmee niet in werking. De hogere kosten die zouden worden gedekt uit de grondopbrengst, worden daarom nu ten laste van de algemene reserve gebracht. | -398 | |
Loonkosten (S) | ||
De actualisatie en de verdeling van de loonkosten op de programma's zijn integraal bijgesteld zodat deze per beleidsveld een betere weergave zijn van de werkelijke personele inzet. | -254 | |
Overschrijding plankosten (I) | ||
Bij een aantal projecten wordt een overschrijding op de plankosten verwacht, welke niet kunnen worden terugverdiend middels kostenverhaal. De reden hiervoor is een in het verleden gehanteerde plankostenscan die niet toereikend blijkt te zijn of initiatieven die niet tot een Anterieure overeenkomst leiden. Dekking voor deze overschrijding is de bestemmingsreserve gronden. | -325 | |
Verbouwing P3 (I) | ||
Voor de verbouwing van P3 is er in 2023 een bedrag vanuit het MeerJaren OnderhoudsPlan (MJOP) beschikbaar gesteld van € 173.000. Dit budget dient overgeheveld te worden naar 2024 omdat er nog niet gestart is met de verbouwing. Dit geldt ook voor de overheveling van vorig jaar (€ 166.000). | 340 | |
Verliesvoorziening Waterlandkwartier (I) | ||
Middels raadsbesluit 1585054 (29 juni 2023) besloot uw raad eerder om de Grex Waterlandkwartier vast te stellen en hiervoor een verliesvoorziening ten laste van de bestemmingsreserve gronden te treffen. Deze voorziening wordt hier begrotingstechnisch verwerkt. | -5.499 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000 | -539 | -165 |
Totaal | -22.480 | 15.988 |
Bestemmingsreserve gronden
In deze Najaarsnota wordt voorgesteld € 5.874.000 meer te onttrekken aan de bestemmingsreserve gronden dan oorspronkelijk begroot (een nadelige situatie dus) binnen programma 7. Dit nadeel wordt met name veroorzaakt door het verwerken van raadsbesluit 1585054, waarin is besloten een verliesvoorziening te vormen voor de Grex Waterlandkwartier. Het saldo van de reserve bedraagt € 8.634.585.
BV081 Veiligheid | Lasten | Baten |
---|---|---|
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | -111 | |
Totaal | -111 |
Investeringen
Dienstvoertuig handhaving
Door de groei van de stad en daarbij de groei van het aantal boa’s is het noodzakelijk om gelijk aan deze groei uit te breiden met dienstvoertuigen. Om de handhavingstaak in de toekomst uit te kunnen blijven voeren en ook in de late uren veilig te werken is de uitbreiding van 3 voertuigen naar 4 noodzakelijk. Hiervoor is een bedrag van € 55.000 nodig. Er dienen 3 voertuigen continue inzetbaar te zijn en daarnaast is 1 voertuig nodig om de continue beschikbaarheid te kunnen waarborgen.
BV091 Economie | Lasten | Baten |
---|---|---|
Bedrijven InvesteringsZone (BIZ) Binnenstad (S) | ||
In september 2022 stelde de gemeenteraad de nieuwe BIZ Binnenstad vast (raadsbesluit 1570962). Deze BIZ is gestart op 1 januari 2023 en hiermee kwam de inrichting voor Binnenstad Ondernemings Fonds (BOF) ten einde. Het financiële effect voor jaarschijf 2023 is meegenomen in deze Najaarsnota. De gemeente Purmerend faciliteert de BIZ, door de voor de BIZ-stichting verschuldigde BIZ-bijdragen te innen van de bijdrageplichtigen. De gemeente Purmerend stort de ontvangen BIZ-bijdragen door aan de BIZ-stichting onder aftrek van 3,5% van de opbrengst voor de gemaakte perceptiekosten. | 153 | |
Budgetoverheveling Uitvoeringsagenda economische visie (I) | ||
Bij de programmabegroting 2023 was incidenteel € 595.000 beschikbaar voor de economische visie van de gemeente Purmerend in 2023. Het uitvoeringsprogramma 2023-2024 bestaat deels uit een voortzetting en doorontwikkeling van het bestaande uitvoeringsprogramma (2021-2022) en deels uit de ambities uit het coalitieakkoord “Samen op koers” 2022-2026. Voor pijler 1 (Agrarisch & Werelderfgoed Beemster) en pijler 4 (Circulaire economie & bedrijventerreinen) vindt een aantal werkzaamheden pas in 2024 plaats. Een deel van het budget wordt doorgeschoven naar 2024. | 213 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | -171 | 50 |
Totaal | 42 | 203 |
BV101 Bestuur & concern | Lasten | Baten |
---|---|---|
Bezwaar- en beroepschriften (I) | ||
De gemeente wordt geconfronteerd met steeds meer bezwaar en beroepschriften. Het aantal af te handelen bezwaren is meer dan verdubbeld ten opzichte van afgelopen jaar. Om de werkzaamheden hiervoor op te vangen is er inhuur van extern personeel nodig. Dit heeft hogere lasten tot gevolg. De hogere lasten zijn verspreid over meerdere teams en vallen in programma 1 en programma 10. | -150 | |
Diverse | ||
Afwijkingen lager dan € 100.000. | -67 | |
Totaal | -217 |